Jak wiêc wynika z tej opowie¶ci - scratch to brzmienie powstaj±ce poprzez zadrapanie p³yty winylowej poprzez ig³ê w konsoli DJ'a. Przesua siê j± nadgarstkiem po pó³ okrêgu, jednostajnym ruchem. Najczê¶ciej scratchowanie wykorzystywane jest w hip-hopie i muzyce tanecznej i elektronicznej.
Wyró¿niæ mo¿emy sze¶æ rodzajów scratchu. Pierwszy z nich, wspomniany ju¿ wy¿ej, to baby scratch, wykonywany za pomoc± jednej rêki bez wykorzystania crossfadera. P³ytê porusza siê pod ig³± powoli, gdy¿ ka¿de przyspieszenie zmienia baby scratch w scribble cratch.
Scribble scratch - oprócz szybszego tempa - z³o¿ony jest z wielu ruchów w przód i w ty³, nastêpuj±cych kolejno po sobie.
Tear scratch, podobnie do baby scratcha, nie wymaga u¿ycia crossfadera. Dzieli siê on na trzy ruchy - trzy czê¶ci w przód, w przód, w ty³ albo w ty³, w ty³ i w przód.
Kolejna odmiana scratchowania - forward scratch - wymaga wyciszenia crossaderem d¼wiêku w ty³ na mixerze, powsta³ego w wyniku ruchu rêki na p³ycie. Dziêki temu pozostawiamy jedynie d¼wiêk "przedni", st±d równie¿ nazwa tego rodzaju scratchu. Jego odmian± jest backward scratch, eliminuj±cy d¼wiêk w przód.
Chrip scratch wynaleziony zosta³ przez DJ'a Jazzy'ego Jeffa. Rodzaj ten polega na wyciszeniu fragmentów utworu, w których rêka na p³ycie zmienia swój bieg. Zazwyczaj w tym przypadku wykorzystuje siê próbki d¼wiêku zaczynaj±ce siê nagle, dziêki czemu wystarczy przyci±æ tylko w jedn± stronê.
Flare scratch to odmiana chripa polegaj±ca na podzieleniu fragmentu utworu w przód na dwie czê¶ci, pozostawiaj±c cofaj±cy siê bez zmian. W tym rodzaju scratchowania ciêæ do ty³u jest o jedno mniej ni¿ do przodu. Flare scratch rozpoczyna siê na otwartym crossfaderze.
Transform scratch uzyska³ popularno¶æ dziêki "The Transformers". Pocz±tek przypada na zamkniêty crossfader i polega na powolnym poruszaniu p³yty, jednocze¶nie otwieraj±c crossfader i ponownie zamykaj±c go.
Tweedle scratch wymaga szybkiego stukania palcami wskazuj±cymi oraz ¶rodkowymi w crossfader, a tak¿e kciuka pe³ni±cego rolê amortyzatora. Wraz z ka¿dym pukniêciem palca d¼wiêk w³±cza siê lub wy³±cza, a kciuk automatycznie wycisza go.
Crab scratch wynaleziony zosta³ przez Dj'a Q-berta i Mix Master Mike'a. Jest to swego rodzaju poszerzenie mo¿liwo¶ci tweedle scratch'a, jednak zamiast pukania palcami, dee jay ma za zadanie przejechaæ czterema z nich po crossfaderze, amortyzowanym przez kciuk. Umo¿liwia to uzyskanie szybkiego ciêcia, niemo¿liwego do osi±gniêcia poprzez nadgarstek.
Orbit scratch to odmiana scratcha polegaj±ca na utrzymanie tej samej konwencjo zmiany d¼wiêku zarówno podczas ruchu w przód, jak i w ty³.
Do ostatniego rodzaju scratcha zaliczyæ mo¿na tweak scratch wynaleziony przez DJ'a Mix Master Mike'a. Chc±c wykonaæ ten manewr nale¿y przyspieszyæ i zwolniæ prêdko¶æ obrotu p³yty, gdy jest ona odtwarzana. Zamierzone efekty uzyskaæ mo¿na poprzez wykorzystanie wolnych fragmentów utworu z d³ugim wstêpem.
Dzi¶ scratch, zwany turntablismem, zyskuje rozbudowane odmiany, w pe³ni zale¿ne od umiejêtno¶ci i kreatywno¶ci dyskd¿okejów. To w³a¶nie wyobra¼nia i szybko¶æ, a tak¿e pasja stanowi± najwa¿niejsze czynniki pasjii DJ'a, umo¿liwiaj±ce mu realizowanie siê w swoim fachu i poszerzanie mo¿liwo¶ci technicznych.
Komentarze