W drugiej po³owie lat 90tych

pojawi³y siê na rynku kasety cyfrowe. Nie zdoby³y jednak one popularno¶ci i szybko wyparte zosta³y przez p³yty CD. (wiêcej)

Dj Qbert jest jednym

najbardziej cenionych Dee Jayów w Stanach Zjednoczonych. Ogromne do¶wiadczenie i ¶wietna technika, zaowocowa³y sukcesem. (wiêcej)

Najwiêksza popularno¶æ muzyki

Techno przypada na lata 90'te. Modne by³y wtedy przeróbki znanych muzycznych tematów na styl techno. Jednym z najbardziej popularnych jest motyw z filmu "Okrêt" Wolfganga Petersena, którego elektroniczna wersja, stworzona przez zespó³ U-96, królowa³a na listach przebojów w tym okresie. (wiêcej)

Po sukcesie Guitar Hero

stworzenie podobnej gry, ale trafiaj±cej w gusta mi³o¶ników muzyki elektronicznej, by³o tylko kwesti± czasu. Zasady gry s± bardzo podobne, oczywi¶cie repertuar i style muzyczne, zdecydowanie odbiegaj± od gitarowych klimatów. Znajdziemy tutaj najwiêksze przeboje pop, dance, techno i innych stylów muzyki elektronicznej (wiêcej)

Tagi

  • DJ
  • Dee Jay
  • Sprzêt
  • Gramofon
  • Komputer
  • Laptop
  • Muzyka
  • Muzyczny
  • Scratch
  • Muzyka elektronicza
  • Adapter
  • Ig³a gramofonowa

Scratch - technika wydobywania d¼wiêku przez DJ

Scratch narodzi³ siê z pomys³u Granda Wizarda Theodore'a, a wynalazek ten zaliczyæ mo¿na do ca³kowicie przypadkowych i niezamierzonych. Gdy m³ody Grand zbyt g³o¶no s³ucha³ muzyki, wda³ siê w konflikt z mam±, której wyra¼nie to przeszkadza³o. Wizard, chc±c zatrzymaæ melodiê i porozmawiaæ, przy³o¿y³ do graj±cej p³yty d³oñ. W ten w³a¶nie sposób Theodore da³ pocz±tek podstawowemu gatunkowi scratchu - baby scratchowi, który stanowi podstawê w tej technice.

Jak wiêc wynika z tej opowie¶ci - scratch to brzmienie powstaj±ce poprzez zadrapanie p³yty winylowej poprzez ig³ê w konsoli DJ'a. Przesua siê j± nadgarstkiem po pó³ okrêgu, jednostajnym ruchem. Najczê¶ciej scratchowanie wykorzystywane jest w hip-hopie i muzyce tanecznej i elektronicznej.

Wyró¿niæ mo¿emy sze¶æ rodzajów scratchu. Pierwszy z nich, wspomniany ju¿ wy¿ej, to baby scratch, wykonywany za pomoc± jednej rêki bez wykorzystania crossfadera. P³ytê porusza siê pod ig³± powoli, gdy¿ ka¿de przyspieszenie zmienia baby scratch w scribble cratch.

Scribble scratch - oprócz szybszego tempa - z³o¿ony jest z wielu ruchów w przód i w ty³, nastêpuj±cych kolejno po sobie.

Tear scratch, podobnie do baby scratcha, nie wymaga u¿ycia crossfadera. Dzieli siê on na trzy ruchy - trzy czê¶ci w przód, w przód, w ty³ albo w ty³, w ty³ i w przód.

Kolejna odmiana scratchowania - forward scratch - wymaga wyciszenia crossaderem d¼wiêku w ty³ na mixerze, powsta³ego w wyniku ruchu rêki na p³ycie. Dziêki temu pozostawiamy jedynie d¼wiêk "przedni", st±d równie¿ nazwa tego rodzaju scratchu. Jego odmian± jest backward scratch, eliminuj±cy d¼wiêk w przód.

Chrip scratch wynaleziony zosta³ przez DJ'a Jazzy'ego Jeffa. Rodzaj ten polega na wyciszeniu fragmentów utworu, w których rêka na p³ycie zmienia swój bieg. Zazwyczaj w tym przypadku wykorzystuje siê próbki d¼wiêku zaczynaj±ce siê nagle, dziêki czemu wystarczy przyci±æ tylko w jedn± stronê.


Flare scratch to odmiana chripa polegaj±ca na podzieleniu fragmentu utworu w przód na dwie czê¶ci, pozostawiaj±c cofaj±cy siê bez zmian. W tym rodzaju scratchowania ciêæ do ty³u jest o jedno mniej ni¿ do przodu. Flare scratch rozpoczyna siê na otwartym crossfaderze.

Transform scratch uzyska³ popularno¶æ dziêki "The Transformers". Pocz±tek przypada na zamkniêty crossfader i polega na powolnym poruszaniu p³yty, jednocze¶nie otwieraj±c crossfader i ponownie zamykaj±c go.

Tweedle scratch wymaga szybkiego stukania palcami wskazuj±cymi oraz ¶rodkowymi w crossfader, a tak¿e kciuka pe³ni±cego rolê amortyzatora. Wraz z ka¿dym pukniêciem palca d¼wiêk w³±cza siê lub wy³±cza, a kciuk automatycznie wycisza go.

Crab scratch wynaleziony zosta³ przez Dj'a Q-berta i Mix Master Mike'a. Jest to swego rodzaju poszerzenie mo¿liwo¶ci tweedle scratch'a, jednak zamiast pukania palcami, dee jay ma za zadanie przejechaæ czterema z nich po crossfaderze, amortyzowanym przez kciuk. Umo¿liwia to uzyskanie szybkiego ciêcia, niemo¿liwego do osi±gniêcia poprzez nadgarstek.

Orbit scratch to odmiana scratcha polegaj±ca na utrzymanie tej samej konwencjo zmiany d¼wiêku zarówno podczas ruchu w przód, jak i w ty³.



Do ostatniego rodzaju scratcha zaliczyæ mo¿na tweak scratch wynaleziony przez DJ'a Mix Master Mike'a. Chc±c wykonaæ ten manewr nale¿y przyspieszyæ i zwolniæ prêdko¶æ obrotu p³yty, gdy jest ona odtwarzana. Zamierzone efekty uzyskaæ mo¿na poprzez wykorzystanie wolnych fragmentów utworu z d³ugim wstêpem.

Dzi¶ scratch, zwany turntablismem, zyskuje rozbudowane odmiany, w pe³ni zale¿ne od umiejêtno¶ci i kreatywno¶ci dyskd¿okejów. To w³a¶nie wyobra¼nia i szybko¶æ, a tak¿e pasja stanowi± najwa¿niejsze czynniki pasjii DJ'a, umo¿liwiaj±ce mu realizowanie siê w swoim fachu i poszerzanie mo¿liwo¶ci technicznych.

Komentarze

darek755pl
2014-01-06 13:18:05

moji drodzy bardzo wazne .
Gdzie szukac a bardziej pod jakim chaslem / logo szukac plyt vinylowych z specjialnymi odglosami tak jak na filmiku przedstawione,..


dzieki.

xxxl
2013-02-26 14:16:06

Mój brat robi to naprawdê dobrze. Swoj± drog± fajny artyku³.