W drugiej po³owie lat 90tych

pojawi³y siê na rynku kasety cyfrowe. Nie zdoby³y jednak one popularno¶ci i szybko wyparte zosta³y przez p³yty CD. (wiêcej)

Mimo i¿ dancehall

swoje korzenie posiada g³ównie muzyce reggae, wyra¼nie s³ychaæ wp³ywy innych gatunków muzycznych, takich jak hip hop, R&B, jazz, rock and roll. (wiêcej)

Najwiêksza popularno¶æ muzyki

Techno przypada na lata 90'te. Modne by³y wtedy przeróbki znanych muzycznych tematów na styl techno. Jednym z najbardziej popularnych jest motyw z filmu "Okrêt" Wolfganga Petersena, którego elektroniczna wersja, stworzona przez zespó³ U-96, królowa³a na listach przebojów w tym okresie. (wiêcej)

Po sukcesie Guitar Hero

stworzenie podobnej gry, ale trafiaj±cej w gusta mi³o¶ników muzyki elektronicznej, by³o tylko kwesti± czasu. Zasady gry s± bardzo podobne, oczywi¶cie repertuar i style muzyczne, zdecydowanie odbiegaj± od gitarowych klimatów. Znajdziemy tutaj najwiêksze przeboje pop, dance, techno i innych stylów muzyki elektronicznej (wiêcej)

Tagi

  • Magnetofon
  • Kaseta magnetofonowa
  • No¶nik
  • D¼wiêk
  • Zapis
  • Nagrywanie
  • Odtwarzanie
  • Muzyka
  • Zapis d¼wiêku

Budowa magnetofonu kasetowego

Magnetofon to jeden z najpopularniejszych, choæ dzi¶ ju¿ nieco zapomnianych, urz±dzeñ przeznaczonych do wielokrotnego zapisywania brzmienia na ta¶mie oraz odtworzenia go. Wyró¿niæ mo¿emy magnetofon analogowy, który zapisuje d¼wiêk na ta¶mie magnetycznej i odtwarza z niej sygna³ foniczny, a tak¿e magnetofon, który jedynie rejestruje lub odtwarza owy sygna³. Nowoczesn± wersj± magnetofonu jest DAT, w którym d¼wiêk zapisuje siê w postaci cyfrowej.

Uwagê pragnê jednak po¶wiêciæ z³o¿onej budowie magnetofonu. Jakie elementy jego budowy przyczyni³y siê do tak ogromnego sukcesu, jaki zyska³ swoimi czasy.Pierwszym istotnym elementem jest napêd, bêd±cy uk³adem mechanicznym, który zapewnia prowadzenie ta¶my, przewijanie jej oraz dba o równomiern± prêdko¶æ przesuwu nad g³owic±. Mechanizm ten opiera siê o ko³a - zêbate i cierne, d¼wigniê, paski klinowe lub p³askie, prze³±czniki elektryczne, a tak¿e silnik napêdzaj±cy. Nowoczesne modele magnetofonów posiadaj± czêsto jednosilnikowy uk³ad mechaniczny zamieniony na silniki spe³niaj±ce dane opcje - np. dowijanie, czy przewijanie - oraz elektroniczn± stabilizacjê prêdko¶ci przewijania ta¶my.

Napêd ta¶my wystêpuje najczê¶ciej w postaci metalowego wa³ka, do którego ta¶ma przyciskana jest sprê¿yn± poprzez zastosowanie gumowej rolki.

Kolejnym elementem jest tutaj sprzêg³o cierne znajduj±ce siê przy napêdzie szpuli obracaj±cej siê. Pe³ni ono rolê mechanizmu dowijania. Si³a sprzêgniêcia jest dobrana tak, by nawijane zosta³o na szpulkê, jednocze¶nie zapewniaj±c równomierno¶æ ta¶my. Dro¿sze i nowocze¶niejsze modele posiadaj± sprzêg³o zast±pione sprzê¿eniem magnetycznym.

G³owica robocza to przetwornik magnetoelektryczny. Jej budowa uwzglêdnia budowê z materia³u innego ni¿ ferromagnetyk. Zabezpiecza to umieszczon± w ¶rodku cewkê przed magnesowaniem. Szczelinka g³owicy pe³ni rolê rdzenia cewki.

G³owica kasuj±ca mo¿e wystêpowaæ zarówno w formie magnesu sta³ego (wówczas dociskana jest ona do ta¶my podczas zapisu) lub w formie podobnej do g³owicy uniwersalnej. W tym drugim przypadku stale dociskana jest do ta¶my, jednak uaktywnia siê ona w momencie zapisu.Wzmacniacz pe³ni dwie funkcje w zale¿no¶ci od momentu, w którym jest wykorzystywany. Przy zapisie wzmacnia sygna³ zapisywanego d¼wiêku, podczas odtwarzania za¶ wzmacnia sygna³ odczytany z ta¶my.

Do tego równie¿ generator pr±du podk³adu lub kasowania, którego istnienie gwarantuje polepszenie jako¶ci nagrania poprzez po³±czenie pr±du podk³adu z sygna³em, bêd±cym aktualnie zapisywanym.

Uk³ad wykrywaj±cy zatrzymanie ta¶my (auto-stop) wystêpuje w postaci prze³±cznika na wale szpuli. Zwiera siê on i rozwiera wraz z uk³adem elektronicznym, wy³±cza przesuw ta¶my gdy proces przewijania zostaje zakoñczony, co usuwa mo¿liwo¶æ zu¿ycia siê cierni.

Kolejnym elementem jest uk³ad antyszumowy. Zwykle jest to Dolby B, CNRS lub te¿ DNL oraz znacznie ogranicza dynamikê odtwarzanego brzmienia. Do tego uk³ad automatyki nagrywania w postaci ALC lub ARN, który dopasowuje poziom zapisu do poziomu zewnêtrznego, zapobiegaj±c jednocze¶nie przesterowaniu.

Spotkaæ mo¿emy siê tak¿e z magnetofonami wyposa¿onymi w mikrofon, który pozwala na nagranie d¼wiêku i zapisanie go na ta¶mie.