Drum and bass to jeden z gatunków muzyki elektronicznej. Cechą charakterystczną d'n'b jest szybkie tempo (nawet do 160-180 uderzeń na minutę), a także potężny bas i synkopowana linia perkusyjna. Ze względu na dużą popularność tej muzyki, na przestrzeni lat powstało wiele jej podgatunków. DJ eksperymentowali, tworząc coraz to nowsze utwory, przypisując je do nowopowstałych kategorii.
Clownstep, zwany też nu-jump up'em to gatunek grany w klubach. Celem jego tworzenia jest zachęcenie ludzi do tańca i wspólnej zabawy. Podgatunek ten stworzony spopularyzowany został przez Andy'ego C, DJ Hype'a oraz DJ Hazarda, Clipza, Matrixa & Futurebounda oraz Sub Focusa. Charakterystyczne dla clownstepu są skoczne (stąd też jump) linie basu, a także zabawne wstawki z programów telewizyjnych i seriali.Kolejnie wyszczególnić możemy darkstep, cechujący się nieco mrocznym, mocnym brzmieniem - ciężkimi liniami basowymi i dynamicznymi, agresywnymi wstawkami perkusyjnymi. Darkstep to jeden z pierwszych powstałych podgatunków drum and bassu. Wykorzystywane w utworach sample to najczęściej hałasy oraz specyficzne, budzące grozę dźwięki. Ideą darkstepu jest stworzenie niepokojącego, hipnotyzującego klimatu, który nie każdemu przypadnie jednak do gustu.
Hardstep narodził się w połowie lat dziewięćdziesiątych. Podgatunek ten powstał z połączenia drum and bassu z industrialną muzyką techno. Artystami odpowiedzialnymi za spopularyzowanie go byli Counterstrike, TZA, Noisia, Technical Itch oraz SPOR. Elementem różniącym go od jungle (istniejącego już wówczas i odnoszącego sukcesy) był regularny werbel oraz brzmienie zdominowane przez bas.
Kolejnym podgatunkiem jest jazzstep znany również pod nazwą jazzy jungle i jazz'n'bass. Powstał niedługo po hardstepie i łączył zarówno tempo, jak i linię perkusyjną - będące charakterystycznymi elementami d'n'b - z jazzem. Bardzo często w utworach jazzstepowych wykorzystuje się nieprzetworzone, oryginalne dźwięki.Techstep to ciemna odmiana drum and bassu. Opiera się ona na przesterowanych basowych brzmieniach, mocnych uderzeniach w talerze perkusji, loopach - zapętlających się motywach dźwiękowych, a także systematycznym uderzeniu werbla.